Saturday, November 5, 2011

Gula berlarutan








Saya suka makan benda manis bukan? Teringat masa ketika kita berjalan-jalan di Prima. Saya berhenti sebentar melihat barisan kek terpamer di cermin kaca Secret Resepi dengan mata yang bercahaya. Dapat dirasakan Saya terliur melihat bermacam-macam jenis kek pelbagai rupa, pelbagai warna, pelbagai perisa. Coklat? Vanilla? Caramel? Saya tidak memilih. Cappuccino? Lemon? Red Velvet? Saya makan semua. Tergelak sendirian melihat Saya yang asyik membayangkan kek-kek berpusing dan menari di mindanya. Agaknya apakah pilihan Saya untuk kek hari perkahwinannya nanti. Pasti pasangannya resah di kedai kek menunggu Saya yang sukar membuat keputusan. Sejenak di perpustakaan terlihat Saya sibuk menaip dan merenung komputer ribanya di ruang wifi. Dari depan kelihatan seperti pelajar-pelajar biasa yang sibuk menyiapkan tesis dan sebagainya. Tidak orang lain tahu Saya sebenarnya sibuk melihat koleksi kek melalui Google. Bagai bertih Saya memberi komen akan hasil pencariannya itu. Ternyata patissier di seluruh dunia sudah semakin kreatif menghasilkan kesenian teragung mereka. Kek di zaman ini tidak lagi berbentuk bulat dan petak semata-mata. Sekarang kek itu hampir seperti objek bernyawa. Tinggi bermenara, beralun berlapis-berlapis, berhiasan permata gula dan kepingan coklat. Warna putih masih digunakan terutamanya untuk majlis perkahwinan tetapi putihnya pelbagai tona. Kekreatifan pembuat kek tidak lagi terbatas kepada putih pucat tetapi berkembang megah dengan putih perak, putih mutiara dan putih tulen. Saya yang hantu kek pasti menangis melihatnya jikalau kek-kek itu berada di depan mata. Bukan kerana terharu melihat keindahan itu tetapi berasa sayang untuk memakannya. Dengan senyuman lembut tangan Saya dibelai dan ditepuk manja. Saya mula tersenyum lebar menunjukkan barisan giginya yang teratur bersih menampakkan pula lesung pipit yang comel. Saya nekad berpegang kepada janji kek untuk harijadi tahun hadapan. Suatu hari di mana detik 12 malam tanda persembahan kek khas teristimewa. Moga janji itu datang dengan cepat. Saya memulakan kembali langkahnya meninggalkan ruang depan Secret Resepi sambil melompat-lompat kecil seperti kanak-kanak mendapat aiskrim. Lalu Saya berpusing dan mebongkokkan sedikit badannya yang comel itu sambil berkata manis, "Janji ya."











Oleh,



Dia














No comments:

Post a Comment